Telefonia internetowa VoIP – plusy i minusy

VoIP czyli Voice over Internet Protocol lub telefonia internetowa to technika, która umożliwia nam rozmowę na odległość za pośrednictwem łącza internetowego. Telefonia internetowa ma wiele zalet. Główną z nich jest z pewnością cena. Rozmowy wewnątrz operatora są zupełnie darmowe, niezwykle tanie na telefonię stacjonarną i za granicę.

Właśnie te zagraniczne rozmowy są wybierane przez użytkowników VoIP najczęściej, bo ich cena jest wielokrotnie niższa niż z telefonów stacjonarnych i komórkowych. Kolejna ważna cecha, również związana z pieniędzmi to koszt całej infrastruktury związany z VoIP.

www.esiptel.pl logo

Jest on dużo mniejszy niż w przypadku tradycyjnej telefonii. Odchodzi problem i koszt związany z zakładaniem, serwisem, modernizacją linii telefonicznych. Kolejne pozytywne cechy to brak konieczności spisywania umów i tym samym uzależniania się od jakiegokolwiek operatora oraz pełna mobilność użytkownika telefonii internetowej. Jeszcze kilka lat temu ważną cechą była znacznie większa prywatność korzystania z telefonii internetowej. Od 2009 roku dostawcy internetu w Unii Europejskiej muszą rejestrować wszelkie kontakty swoich klientów, w tym rozmowy VoIP.

Jak w większości wynalazków i w tym znaleźć możemy także wady. Jest ich jednak znacznie mniej niż zalet. Główną jest z pewnością zawodność, kiepska jakość połączenia. W momencie kiedy korzystamy z wolniejszego połączenia nasza rozmowa może stać się nie do końca zrozumiała dla rozmówcy, słowa zniekształcone, a nawet pourywane. Pojawiają się znaczne opóźnienia, które mogą w bardzo poważnym stopniu utrudniać prowadzenie rozmowy. W przypadku większej prędkości problem oczywiście nie istnieje i bez żadnych utrudnień można tanio rozmawiać z każdą osobą na świecie. Ostatnią istotną wadą telefonii internetowej jest brak możliwości dzwonienia na numery alarmowe. Nie istnieje możliwość lokalizacji użytkownika i tym samym odpowiedniego przekierowania go do jednostki alarmowej znajdującej się w najbliższym otoczeniu. Są więc wady i zalety tej formy komunikacji z innymi. Plusy jednak w znacznym stopniu przewyższają te negatywne cechy. Dają nam swobodę rozmawiania w każdym miejscu o każdej porze, za niewielki koszt. Szczególne możliwości dla biznesu daje telefonia dla firm. Wielość numerów telefonicznych w jednym urządzeniu, możliwość przesyłania faksów itp itd.

Leave a Comment